Als niemand jou kent, zal niemand iets van je kopen

Wil je meer verkopen en meer klanten werven? Dan is het belangrijk dat jij investeert in meer naamsbekendheid. Als jouw concurrent wel bekend is bij jouw potentiële klant en jij niet, dan is de kans groter dat de potentiële klant een product afneemt bij de concurrent. Wil jij weten hoe je dit aan moet pakken? Salland Communicatie uit Raalte heeft het antwoord.

Noem eens 5 bouwbedrijven bij jou in de gemeente!

Stel jij bent eigenaar van een bouwbedrijf in Raalte en jij vraagt een willekeurig persoon op straat om 5 bouwbedrijven op te noemen in de gemeente Raalte, dan heb je een probleem als die persoon jouw bedrijfsnaam niet opnoemt. Dit heet 'spontane naamsbekendheid'.

Vervolgens vraag jij aan die persoon of hij/zij Bouwbedrijf X in de gemeente Raalte kent. Is het antwoord: “Oh ja”, dan valt er wellicht nog iets te redden. Is het antwoord “Nee”, dan heb je natuurlijk een probleem. Dit heet 'geholpen naamsbekendheid'.

Het is dus zeer belangrijk om bekend te zijn bij jouw doelgroep, daarom moet elk bedrijf ook investeren in zijn naamsbekendheid. Hoe meer naamsbekendheid een bedrijf heeft, hoe beter het is. Als niemand jou (jouw bedrijf) kent, dan zal niemand iets van jou kopen.

Hoe krijg je meer naamsbekendheid?

Hieronder zie je hoe jij enkele middelen kunt inzetten om jouw naamsbekendheid te verbeteren:

1. Social Media

Met Social Media kun je tegen zeer lage (of zelfs geen) kosten meer naamsbekendheid krijgen. In Nederland wordt vooral gebruik gemaakt van Twitter, Facebook en LinkedIn. Het is belangrijk dat je geregeld iets plaatst op deze Social Media, maar let er wel op dat elk medium een eigen doelgroep en een andere benadering heeft. Als bedrijf zijnde kun je er voor kiezen om met betaalde advertenties te werken, maar dit is niet verplicht. Meer naamsbekendheid is te verkrijgen door de likes, shares of retweets die gegenereerd worden dankzij de berichten die je plaatst. De hoeveelheid van likes, shares en retweets is zeer belangrijk (hierdoor kom je in de netwerken van de personen die jouw bericht liken/sharen/retweeten), maar de kwaliteit is wellicht belangrijker. Kwalitatieve berichten zorgen er namelijk voor dat er interactie/conversatie onstaat tussen jouw bedrijf en jouw doelgroep, merkbetrokkenheid en wederaankopen worden hierdoor verhoogd.

Tip 1: Facebook, Twitter en LinkedIn werken anders, dus pas de berichten hier op aan!

2. Bloggen

Bloggen, oftewel het plaatsen van online artikelen, is tegenwoordig helemaal in. In feite geef jij hiermee jouw mening/visie weer over een bepaald onderwerp. Het is belangrijk dat jij hierbij wel een specifieke combi zoekwoorden gebruikt. Een blog op jouw website is eigenlijk een extra webpagina, door middel van een blog kun jij meer bezoekers binnenhalen op jouw website en het zet jou/jouw bedrijf tevens neer als expert in jouw vakgebied. Via zoekmachines zullen eventuele bezoekers jouw website vaker voorbij zien komen, hierdoor wordt jouw naamsbekendheid vergroot. Heb je zelf geen tijd om een blog te schrijven? Jouw werknemers/collega's kunnen ook gerust een stukje schrijven, maar je kunt het schrijven van blogs ook uitbesteden.

Tip 2: Knip blogs op in kleine statements, dan heb je gelijk input voor Social Media!

Tip 3: Plaats blogs niet alleen op jouw eigen website, plaats het ook op andere websites die relevant zijn voor jouw doelgroep. Zorg er dan wel voor dat jij de blog op jouw website niet letterlijk kopieert, herschrijf de blog iets om duplicaten te voorkomen.

3. Sponsoring

Hoewel je via Social Media en bloggen voornamelijk jouw mening/visie weergeeft, toon je door middel van sponsoring vaak jouw bedrijfsnaam in combinatie met een kreet of contactgegevens. Sponsoring is een goed middel om jouw bedrijfsnaam te versterken in jouw 'bestaande' regio of om jouw bedrijf te introduceren in een 'nieuwe' regio. Wil jij meer naamsbekendheid krijgen in een nabijgelegen dorp of stad? Sponsor dan bijvoorbeeld een lokaal evenement of een lokale sportfaciliteit. In sommige gevallen is het via sponsoring ook mogelijk om een persbericht (lees: gratis zichtbaarheid in een krant) te laten plaatsen.

Tip 4: Kijk goed wat de andere partij jou qua zichtbaarheid te bieden heeft! Bij te weinig tegenprestaties kun je er gerust voor kiezen om een ander evenement of een andere vereniging te sponsoren.

4. Beurzen/netwerkbijeenkomsten

Beurzen en netwerkbijeenkomsten zijn ideaal om nieuwe contacten te leggen of om jouw bedrijf te promoten. Je hoeft dus niet persé op een beurs te staan, je kunt beurzen ook bezoeken. Ga het gesprek aan met potentiële klanten/zakenrelaties en wissel visitekaartjes uit. Vergeet dan alleen niet om (met name) interessante personen toe te voegen via Social Media (bijv. LinkedIn/Twitter) en er een vervolgafspraak mee te plannen. Het vergeten van vervolgacties na beursbezoeken of netwerkbijeenkomsten is de grootste fout die veel ondernemers maken. Succesvolle gesprekken en dan vooral succesvolle vervolgacties leveren meer naamsbekendheid op.

5. Organiseren van evenement/open dag

Organiseer zelf een open dag of evenement, dit is een prima gelegenheid om zowel potentiële klanten als bestaande klanten uit te nodigen. Het voordeel van een open dag, in tegenstelling tot een beurs, is dat jouw producten/diensten centraal staan. Het organiseren van een evenement kost tijd, energie en geld, maar het levert ook veel naamsbekendheid op. Open dagen zijn met name geschikt voor bedrijven die zich bevinden in technische of innovatieve bedrijfstakken. Zowel met evenementen en open dagen als beurzen en netwerkbijeenkomsten is het belangrijk dat er vervolgacties en het onderling uitwisselen van contactgegevens plaats vinden.

Tip 5: Organiseer jij een open dag? Zorg er dan voor dat de (lokale) media het weten, dit levert weer meer naamsbekendheid op.

Tip 6: Vergeet dan ook niet om door middel van Social Media uitgebreid aandacht te besteden aan het evenement.

6. Goede webteksten

Natuurlijk hoef jij niet altijd alleen jouw bedrijfsnaam te tonen aan potentiële klanten, je kunt ook inspelen op hun online zoekgedrag. De meerderheid van de Nederlanders oriënteert zich namelijk eerst via internet, voordat zij contact opnemen met bedrijven. Het is dus belangrijk dat jouw bedrijf gevonden wordt op internet. Hoewel dit ook geldt met bloggen en ik het al eerder heb beschreven, geldt dit ook met teksten op jouw website. Met kwalitatieve webteksten zorg jij er voor dat jouw website op de eerste pagina's van zoekmachines als Google verschijnt. Hoe eerder jouw website getoond wordt, hoe eerder potentiële klanten jouw website zullen bezoeken. Als dit vaak en consistent gebeurt, heb je een goede online vindbaarheid. Een goede online vindbaarheid stimuleert daarbij de naamsbekendheid van bedrijven.

7. Direct Marketing

Ben je bang dat jouw pogingen om meer naamsbekendheid te krijgen zullen betekenen dat jij vooral schiet met losse flodders? En wil jij graag jouw resultaten meetbaar maken, zonder een groot onderzoek te starten? Dan is Direct Marketing voor jou DE manier om meer naamsbekendheid te krijgen.

Stap 1: Stuur potentiële klanten een brief of een commerciële mail, waarin je hen probeert te overtuigen van het nut/de noodzaak van jouw product/dienst.

Stap 2: Wacht de mogelijke reacties af en handel naar behoren.

Stap 3: Neem telefonisch contact op met alle bedrijven die nog niet hebben gereageerd op de brief/mail.

Stap 4: Probeer door middel van het telefonische contact een afspraak te maken met potentiële klanten, wellicht worden ze in de toekomst daadwerkelijke klanten!

Zoals je ziet worden potentiële klanten bij 3 van de 4 stappen geconfronteerd met jouw bedrijfsnaam, op de voorwaarde natuurlijk dat alle stappen ondernomen worden. Met Direct Marketing kun je daarbij simpel bijhouden wat het rendement is van de actie.

Tip 7: Bied potentiële klanten een gratis (mini) dienst/product aan, hiermee overtuig je hen eerder om een afspraak te maken.

8. Google Adwords

Google Adwords is een betaald middel om advertenties te plaatsen op Google, dit is tevens het enige middel waarbij je direct moet betalen om gebruik te kunnen maken van de dienst. Het voordeel van Google Adwords is wel dat je alleen betaalt voor het aantal keer dat er geklikt wordt op jouw advertentie. Via Adwords is het eenvoudig om het budget samen te stellen en de zoekwoorden te bepalen. Hoe hoger het budget, hoe vaker de advertentie getoond wordt.

Minder bekend dan de concurrent? Jammer!

Is jouw bedrijf minder bekend dan dat van jouw concurrent? Dat is dan jammer, de kans is namelijk groter dat meer potentiële klanten een aankoop zullen doen bij jouw concurrent. Zorg er daarom altijd voor dat jij blijft investeren in naamsbekendheid.

Let op: Het hoeft niet super duur te zijn! Jij kunt de middelen en de inzet ervan altijd afstemmen op jouw budget.

Tip 8: Hou de activiteiten van jouw concurrenten altijd goed in de gaten en zorg er voor dat jij niet achterblijft op zowel het gebied van naamsbekendheid als het gebied van online vindbaarheid.

Zie je door de bomen het bos niet meer?

Ik kan mij voorstellen dat jij door de vele bomen het bos niet meer ziet, er zijn ook zo veel middelen waaruit je kunt kiezen. Ga eens na welke middelen bij jouw bedrijf en met name bij jouw doelgroep passen. Elke branche heeft zijn eigen doelgroep met zijn eigen gedragingen. Het opstellen van een communicatieplan, met daarbij een overzicht van de middelen, kan helpen om de situatie overzichtelijk te maken.

Wil jij op de hoogte blijven van diverse tips? Volg Salland Communicatie dan op FACEBOOK en TWITTER!