Elk communicatieplan heeft een basis, anders is het immers geen samenhangend geheel. In deze blog vind je enkele redenen waarom online teksten geschikt zijn voor 'de rode draad' van een communicatiestrategie. Teksten zijn namelijk zeer veelzijdig!

1. Iedereen is tegenwoordig 'druk'

Iedereen is tegenwoordig 'druk', naja dat zeggen ze in ieder geval. Mensen willen tegenwoordig niet meer overspoeld worden met advertenties, als zij informatie willen dan zoeken zij het zelf wel. Als mensen online zoeken (bijv. via Google), dan zoeken zij naar de 'oplossing' voor hun 'probleem'. Door 'problemen' van jouw klanten/doelgroep in kaart te brengen, kun jij teksten schrijven die de 'oplossing' bieden (namelijk het product of de dienst die jij aanbiedt). De 'oplossing' van een 'probleem' is tevens de basis van een goede reclame-uiting.

2. Met online teksten kun je mensen op jouw website krijgen

Hierboven las je dat mensen graag zoeken naar de 'oplossing' van hun 'probleem', dat kan voor jou zeer gunstig zijn! Die mensen moeten immers door middel van hun zoekresultaten en jouw webteksten op jouw website terecht komen. Als iemand eenmaal op jouw website is, dan kun je de website inzetten als communicatiemiddel en hiermee gewenst gedrag bevorderen (bijv. doen van een aankoop, contact opnemen enz.).

Breng daarom de 'problematiek' goed in kaart en vertaal dit naar zoekwoorden (zoekwoordoptimalisatie of SEO).

Doordat jouw teksten hoog ranken in zoekmachines, komen mensen eerder op jouw website. Het is dan de bedoeling om ze ook een aankoop te laten doen op jouw website (conversie).

Een goede zoekwoordoptimalisatie kun jij bereiken door:

  • regelmatig het juiste zoekwoord (of zoekwoordcombinatie) te gebruiken in jouw online tekst;
  • het zoekwoord te vermelden in zowel de titel (H1) als een eventuele subtitel;
  • het zoekwoord te plaatsen in de URL, op basis van het 'probleem';
  • het zoekwoord af en toe te plaatsen in titels (H2) van alinea's (indien mogelijk/gewenst).

In dit artikel vind je meer informatie over bloggen. En hier lees je welke soort blogs er zijn.

3. Teksten kun je gebruiken als input voor andere middelen

Teksten vormen de basis, als jij een aantal teksten klaar hebt staan op jouw website (in de vorm van een aparte pagina of blog), kun jij de teksten vertalen naar andere middelen. De teksten zijn dan te vertalen naar:

  • grafieken;
  • infographics;
  • filmpjes;
  • afbeeldingen;
  • enz. enz.

Let op: teksten en de bovenstaande middelen kun je prima combineren!

De teksten kunnen ook de input vormen voor:

  • nieuwsbrieven;
  • social mediacampagnes;
  • tips;
  • (offline) advertenties;
  • advertorials;
  • redactioneel stuk in een lokale/regionale krant of vakblad.

Tip 1: vraag nooit of bedrijven (klanten) jouw nieuwsbrief willen ontvangen, uit onderzoek blijkt dat veel ondernemers hier negatief tegenover staan. Het is beter om het 'tips' of 'ontwikkelingen' te noemen.

4. Teksten kun je delen

Op het moment dat een tekst geplaatst is, kun jij het delen via social media (Twitter, Facebook, LinkedIn). Hoe vaker een tekst (publicatie) gedeeld/geliked wordt, hoe leuker Google dit vindt en dus hoe beter de desbetreffende pagina geïndexeerd wordt (hoe beter geïndexeerd, hoe hoger de rank).

Tip 2: zorg er wel voor dat de teksten interessante informatie bevatten voor jouw doelgroep, bekijk daarom zorgvuldig welk social mediaplatform geschikt is voor welke tekst. Je kunt een andere werknemer vragen om de tekst te posten, wanneer zijn 'achterban' op social media beter overeenkomt met de boodschap/inhoud van de tekst.

Tip 3: je kunt er ook voor kiezen om in plaats van de tekst bijvoorbeeld de afgeleide afbeelding, film of infographic te posten, refereer dan wel weer naar de tekst. Ook dit is afhankelijk van jouw doelgroep en social mediaplatform.

5. Google houdt van nieuwe teksten

Naast het sociale aspect houden zoekmachines zoals Google ook van vernieuwing op een website. Als je twee websites hebt die volledig identiek zijn, zullen ze in theorie gelijkwaardig geïndexeerd worden door een zoekmachine. Echter wanneer één van de twee websites regelmatig nieuwe teksten plaatst en de ander niet, dan zal de website met de nieuwe teksten hoger geïndexeerd worden. Doordat online teksten de basis vormen in jouw communicatiestrategie, sla jij hiermee in principe twee vliegen in één klap! Jij blij en Google blij.

6. Online teksten kun je ook offline inzetten

Ik gaf al aan dat online teksten de input kunnen vormen voor advertorials of een redactioneel stuk (offline middelen). Wanneer jij merkt dat een nieuwe tekst (bijv. een blog) veel gedeeld/geliked wordt of dat er interesse voor is, dan kun jij de tekst eenvoudig inzetten voor een advertorial of redactioneel stuk in een vakblad. De basis ligt er immers al.

Mijn advies:

Start als bedrijf zijnde zo spoedig mogelijk met het publiceren van teksten, doe dit echter wel onder de volgende voorwaarden:

  • de teksten moeten passen bij de missie, visie en bedrijfsdoelen van jouw bedrijf;
  • er moet natuurlijk niet zomaar gestart worden met het publiceren van teksten, bedenk hiervoor eerst een strategie! Zonder strategie vormen de teksten geen samenhangend geheel en zijn het losse flodders;
  • bedenk in de strategie wie jij wilt bereiken, wat de doelen en inhoud zijn per tekst en waar jouw doelgroep zich bevindt!;
  • teksten kunnen herschreven worden voor andere doelgroepen! Teksten gericht op salesmanagers zijn immers anders van aard dan teksten die gericht zijn op technische specialisten;
  • ga zelf geen teksten schrijven/publiceren als jij geen echte tekstschrijver bent. Als jij een werknemer in dienst hebt die hierin meer ervaren is, laat hem/haar dit dan doen en maak hiervoor uren of een werkplek vrij. Als dit niet mogelijk is, dan kun je dit werk ook uitbesteden aan een specialist. Slordige teksten of het gebruik maken van de verkeerde technieken zijn immers een verspilling van geld en moeite.

Heb je vragen? Mail dan naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..