Bedrijven kunnen bestaan dankzij één ding: tevreden klanten! Voordat klanten überhaupt tevreden kunnen zijn, moet je ze eerst binnenhalen. Het binnenhalen van klanten heet acquisitie. Voordat je aan acquisitie begint, moet je de klanten eerst laten weten dat jij er bent en wat jij doet. Dit doe je door middel van marketing en communicatie, marketing gericht op het binnenhalen van klanten heet marketingcommunicatie.

Beter vindbaar en beter zichtbaar dankzij marketingcommunicatie

Doordat jij vaker jouw gezicht laat zien, zowel offline als online, wordt jij beter zichtbaar. Kijk waar jouw doelgroep zich bevindt en benader jouw doelgroep via deze media. Het publiceren van online teksten is daarvoor zeer geschikt. Maak hierbij gebruik van de juiste technieken en verspreid de teksten via social media, jouw teksten worden voor zowel Google als jouw doelgroep beter vindbaar. Betere vindbaarheid en zichtbaarheid leiden tot meer klanten en dus meer omzet.

Jij kunt je richten op een specifieke doelgroep

Voordat je begint met het verspreiden van jouw reclame, schrijf je natuurlijk eerst een marketingcommunicatieplan. Een doelgroepanalyse en een concurrentie-analyse zijn hiervan de belangrijkste onderdelen, je weet daardoor wie jouw doelgroep is en wat jouw concurrenten doen.

Veel mensen (ik maakte die fout ooit ook) zien iedereen als doelgroep. De kracht is om je te richten op een niche binnen jouw doelgroep. Hierdoor kun jij eenvoudiger informatie verspreiden die relevant is voor jouw doelgroep, de informatie wordt eerder gelezen en gedeeld via social media. Je kunt beter bepalen waar jouw doelgroep zich bevindt en dus kun jij jouw marketing precies afstemmen. Hoe breder de doelgroep, hoe meer plaatsen waar die doelgroep zich bevindt.

Specialisatie leidt tot minder concurrentie en een betere winstmarge. De overige niches binnen de grote doelgroep kun je dan het best behandelen als secundaire doelgroepen (minder belangrijk, geen actieve focus, het is mooi meegenomen als je ze 'toevallig' bereikt).

Maak de doelgroep zo specifiek mogelijk, hieronder zie je een voorbeeld:

  • doelgroep 1: Bedrijven;
  • doelgroep 2: MKB-bedrijven in Raalte die zich richten op de zakelijke markt (B2B).

Tevreden klanten

Marketing en klanttevredenheid zijn naast het hebben van een goed product of goede dienst de belangrijkste aspecten van elk bedrijf. Marketing en het verhogen van klanttevredenheid kun je prima combineren. Het is raadzaam om de relatie met klanten warm te houden, dit kun je doen door ze regelmatig op de hoogte te houden van de nieuwste ontwikkelingen. Een belletje na een aankoop of opdracht wordt zeer gewaardeerd en misschien levert dit wel een nieuwe opdracht op. Nodig relaties uit voor een bakje koffie, open dag of workshop waarbij jij tips geeft over de nieuwste ontwikkelingen, vraag dan gelijk hoe jij gevonden wordt en hoe jij jezelf kunt verbeteren.

In theorie wordt 80% van jouw inkomen gegenereerd door 20% van jouw klanten! Jij bestaat alleen omdat jouw klant het jou gunt, investeer in elkaar voor een duurzame samenwerking en help elkaar.

Informatie verspreiden is zooo 2015

Beste lezer, via internet is bijna alles te vinden. De tijd dat bedrijven zoveel mogelijk informatie voor zich hielden is voorbij. Het verspreiden van informatie is de nieuwe marketingtrend anno 2015. 'Gratis' advies wordt door velen gewaardeerd. En het leuke is: “jij wordt beter zichtbaar en vindbaar”! Het is natuurlijk mogelijk dat een potentiële klant er vandoor gaat met jouw advies en het zelf gaat doen. Laat hem lekker, diegene was toch niet van plan om serieus te investeren. De kans dat diegene hetzelfde kan en vergelijkbare kwaliteit levert is nihil.

Verspreid informatie en overtuig anderen van jouw visie en expertise. Onderscheid je van jouw concurrenten.

Betrokken werknemers

Bij social media en het schrijven van online teksten (bloggen) kun jij jouw werknemers eenvoudig betrekken. Laat hen ook eens meedenken over welke sportclub of welk evenement jij volgend jaar moet sponsoren. Je zult zien dat jouw medewerkers zich meer betrokken voelen bij jouw bedrijf. Met een beetje geluk vertellen zij anderen hoe geweldig jouw bedrijf is, mond-tot-mondreclame heeft nog steeds de grootste overtuigingskracht. Een hogere betrokkenheid leidt daarbij ook tot een hogere productiviteit.

Je bouwt meer en sterkere relaties op

Je bent beter vindbaar en zichtbaar, dit levert meer klanten op. Zet marketingcommunicatie ook in als onderdeel van klantenservice (het genereren van betrokkenheid bij klanten), hiermee creëer jij op lange termijn meer vaste klanten. Dit wordt versterkt doordat jouw medewerkers nu alles doen voor jouw bedrijf, potentiële klanten worden door hen geënthousiasmeerd. De tevredenheid van de medewerkers uit zich in een flexibelere houding ten opzichte van klanten, hierdoor zijn jouw klanten ook weer extra tevreden. Doordat jij je richt op een specifieke doelgroep, weet deze doelgroep precies wie jij bent en waar jij voor staat. Jij bent immers de expert en daardoor komen ze naar jou.

Mis jij de kennis en expertise voor succesvolle marketing? Neem dan contact op en vraag naar de mogelijkheden, wellicht dat ik kan helpen!