Zichtbaarder zijn dankzij succesvol sponsoren!
- Geschreven door Edwin Blankenvoort
- Marketingcommunicatie
Succesvolle sponsoring, hoe doe je dat?
Hoe bereik je de maximale zichtbaarheid via sponsoring? Hoe wordt jouw sponsorbijdrage succesvol? In deze blog lees je hoe jij succesvol kunt sponsoren! Sponsoring wordt geregeld gezien als een vorm van goodwill, met name bij MKB-bedrijven. Deze bedrijven realiseren zich vaak niet, dat sponsoring een middel is om hun bedrijven op de kaart te zetten. Doordat bedrijven evenementen of activiteiten sponsoren, kunnen zij op een eenvoudige wijze hun bedrijfs- of merknaam tonen in de regio waar het evenement of de activiteit plaatsvindt.
Waarom sponsoren
Eerlijk is eerlijk, goodwill is wel een reden om te sponsoren. Niemand zal iets sponsoren waar hij/zij (bijna) geen affectie mee heeft. Sponsoring is echter wel het middel bij uitstek om jouw bedrijfsnaam aan een activiteit of evenement te binden. Daarbij word je zichtbaar voor een bepaalde doelgroep of je gebruikt sponsoring ter introductie van jouw bedrijf of product. Heeft jouw doelgroep slechts behoefte aan een specifieke dienst of een specifiek product, zorg dan dat die dienst of dat product in de belangstelling komt. Op deze manier kun jij aan iedereen laten zien wat jouw bedrijf doet.
Zie sponsoring altijd als een manier om jouw bedrijf te promoten! Als niemand weet dat jij bestaat, dan zullen ze ook niks bij jou kopen. Sponsort jouw concurrent wel en jij niet, dan zal jouw concurrent hiervan profiteren.
Weet waarvoor je betaald
Veel evenementen/activiteiten bieden hun sponsormogelijkheden aan door middel van diverse pakketten. Elk pakket biedt een bepaalde meerwaarde. Het is dus raadzaam om niet klakkeloos een pakket te kiezen. Bekijk per aangelegenheid wat de pakketten precies inhouden en vergelijk ze met andere evenementen en activiteiten in de regio. Kies het pakket waarbij je tegen een goede prijs goede zichtbaarheid in een regio kunt creëren. Let hierbij ook op de voordelen voor de online zichtbaarheid!
Let op het (juiste) bereik
Bereik is zeer belangrijk, maar je betaald hier ook voor. Hoe groter het evenement of de activiteit, hoe groter de sponsorbijdrage vaak is. Laat je niet afschrikken door de bedragen en vergelijk het met de bezoekersaantallen. Deel het sponsorbedrag door het aantal verwachte bezoekers!
Wil jij jouw bedrijf introduceren in een specifieke regio? Kijk dan of de bezoekers ook uit die regio komen! Wil jij een specifiek product introduceren of onder de aandacht brengen? Kijk dan of de (verwachte) gebruikers van het product ook naar dat evenement of die activiteit komen!
Succesvolle sponsoring is vooral afhankelijk van het verwachte bereik.
Ludieke actie koppelen aan sponsoring
Veel bedrijven sponsoren alleen het pakket waar zij voor kiezen, je kunt er ook voor kiezen om er een ludieke actie aan te koppelen. De ludieke actie vergroot immers de zichtbaarheid van de sponsoring en kan leiden tot acties van de doelgroep, bijvoorbeeld het bezoeken van jouw website of het doen van een aankoop.
Door de ludieke actie promoot je niet alleen de activiteit of het evenement, het is ook een ideale manier om jouw bedrijf te promoten. De actie kan daarbij ook gewaardeerd worden door de organisatoren van het evenement of de activiteit, dit kan maar zo leiden tot een aparte post op social media (lees: extra promotie voor jouw bedrijf).
Op de onderstaande foto zie je een ludieke actie van Hannink Makelaars in Raalte voor het evenement: Midzomerfeest Mariënheem. De makelaar zette in dit geval de feesttent van het evenement 'te koop' en de actie was te vinden in lokale kranten (een medium dat gelezen wordt door de doelgroep van de makelaar). Behalve een post door het evenement op diverse social media (extra promotie), heeft de actie er destijds ook voor gezorgd dat lezers erover praatten.
Promoot zelf ook de sponsoring
Promotie is belangrijk voor een succesvolle sponsoring. Zorg er voor dat jouw netwerk en klanten op de hoogte zijn van de sponsoring! Link naar het evenement en de activiteit en plaats het op de diverse social media, in sommige gevallen is het zelfs mogelijk om een persbericht te schrijven. Op deze manier breng je de promotie onder de aandacht bij 'toevallige voorbijgangers' en dit bevordert de naamsbekendheid en de zichtbaarheid van jouw bedrijf.
Wil jij meer naamsbekendheid krijgen?
Zie jij mogelijkheden om jouw bedrijf extra te promoten door middel van sponsoring en kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Of wil je graag wat extra's halen uit toekomstige sponsoring? Neem dan contact op met Salland Communicatie!