Welke soorten blogs zijn er?
- Geschreven door Edwin Blankenvoort
- Online vindbaarheid
De aanpak is per doel, onderwerp of product/dienst verschillend
Welke soorten blogs zijn er? Hoe moet ik een blog schrijven? Niet elke blog en elk onderwerp is immers hetzelfde. Ik zal in deze blog beschrijven welke soorten blogs er zijn en aangeven wat daarvan de kenmerken zijn.
Let op: Ga bij het schrijven van jouw blog altijd uit van het 'probleem' van jouw doelgroep en kom met een oplossing of verklaring! Optimaliseer (SEO) jouw blog altijd op de oplossing.
Een overzicht
Let op: de onderstaande beschrijvingen zijn geschreven voor mensen die willen bloggen vanuit zakelijk perspectief! De blogs hebben betrekking op alle onderwerpen die zowel productgerelateerd als dienst- of visiegerelateerd zijn.
Beschrijvende blog
Een blog als deze zou ik omschrijven als een beschrijvende blog. Allereerst is er een inleiding, waarna een opsomming volgt, als laatste hoop ik natuurlijk wel op een bepaalde actie (het is en blijft immers een blog vanuit zakelijk perspectief).
Geschikt voor:
- Het beschrijven van bepaalde middelen die nodig zijn om een specifiek doel te bereiken
- Kenbaar maken welke wetswijzigingen er aan komen en aangeven hoe je hier mee om moet gaan.
- Het geven van jouw visie over een actueel onderwerp, met daarin de beschrijving van zowel de oude als de nieuwe situatie.
- Het beschrijven van bepaalde voorbeelden die van toepassing zijn op het onderwerp van de blog.
- Om aan te geven of je het wel of niet eens bent met een situatie, geef daarbij altijd enkele verbeterpunten aan.
Kenmerkt zich door:
- Een tone-of-voice die niet al te zakelijk is, maar ook niet al te informeel. Je beschrijft hier immers jouw idee over de gang van zaken, maar dit gebeurt wel vanuit jouw expertise.
- Een wervende titel in combinatie met een eventuele verhelderende subtitel, deze moeten echter probleemoplossend opgesteld worden.
- Er moet een duidelijke opsomming van de mogelijkheden in de blog staan.
- Een semiwervend karakter van de blog. Jouw visie/mening is immers de oplossing.
- Mate van actie/conversie is middelmatig, vaak worden beschrijvende blogs gebruikt om bezoekers door te sturen naar een specifiek(e) product/dienst.
Wervende blog
Een ander soort blog is de wervende blog. Het verschil tussen deze blog en de beschrijvende blog is, en de naam zegt het al, dat deze blog wervend van aard is. Wervende blogs hebben dan ook veel overeenkomsten met de structuren van commerciële brieven en persberichten. Mijn recente blog over online vindbaarheid is een goed voorbeeld van een wervende blog.
Geschikt voor:
- Voor het promoten van een dienst, product of visie.
- Door middel van productvoordelen kun je aangeven waarom jouw dienst, product of visie de beste is.
- In tegenstelling tot beschrijvende blogs, ga je bij wervende blogs dieper in op het product, de dienst of de visie.
- Zeer geschikt voor koude acquisitie.
Kenmerkt zich door:
- Een zakelijke tone-of-voice, de mate van zakelijkheid hangt natuurlijk af van het bedrijf en de doelgroep waarvoor jij schrijft.
- Een wervende titel.
- In wervende blogs geef jij voornamelijk aan waarom jouw product de oplossing is voor een bepaald probleem.
- In wervende blogs straal je veel autoriteitsgevoel uit, jij bent immers de expert.
- Een hoge mate van 'angst zaaien'; “Wat mis jij, als jij mijn product niet hebt!”
- Mate van actie/conversie is hoog.
Hobbyblog
Waar wervende en beschrijvende blogs bestaan uit grote lappen tekst en/of diverse opsommingen, maakt een hobbyblog daarentegen meer gebruik van kleine teksten in combinatie met bijvoorbeeld een stappenplan. Diverse kookblogs en blogs van personal trainers zijn hier een goed voorbeeld van. Hoewel ik deze blogs categoriseer als 'hobbyblog' en deze blogs vrij informeel zijn opgesteld, kunnen deze blogs wel een commerciële bedoeling hebben.
Geschikt voor:
- Het opbouwen van een grote groep (particuliere) volgers.
- Het inspireren van een grote groep volgers (bijvoorbeeld kookblogs).
- De beste variant om gedragsverandering te bewerkstelligen, bij de overige soorten ligt de nadruk vooral op kennisverschaffing.
- Op een praktische manier laten zien waar jij mee bezig bent.
- Geschikt voor het binnenhalen van inkomsten door middel van advertenties.
- Indirect aanprijzen van een bepaald(e) merk/productlijn.
Kenmerkt zich door:
- Deze soort blog heeft de minst zakelijke benadering.
- Vrij informele tone-of-voice.
- De hobbyblog lijkt op een particulier initiatief, maar kan net zo goed vanuit bedrijven geschreven worden.
- De hobbyblog is speelser van aard dan de overige blogs.
- Hoge frequentie qua plaatsingen. Met enige regelmaat laat jij via een hobbyblog zien: hoe jij een bepaald gerecht bereidt, hoe jij iets in elkaar knutselt of hoe jij een tuin aanlegt.
Vraag- en antwoordblog (forum)
De vraag- en antwoordblog lijkt heel veel op de hobbyblog, maar in plaats van aanbodgestuurd is de vraag- en antwoordblog vraaggestuurd. Het initiatief begint in tegenstelling tot alle andere blogs in dit geval met de vraag van de persoon met een 'probleem' (een soort forum dus), in de andere blogs wordt de 'oplossing' van een 'probleem' aangereikt door de schrijver. Na een vraag kan hierop gereageerd worden door zowel bezoekers als de beheerder van de website, dit wordt goed opgepakt door zoekmachines. Goede voorbeelden zijn: ict-bedrijven of “Oma's oplossingen (hoe krijg ik een wijnvlek uit mijn shirt, oplossing: met karnemelk)”.
Geschikt voor:
- Zeer geschikt voor technische ondersteuning.
- Geschikt voor mensen waarbij actief schrijven/acquisitie niet hun sterkste kant is, maar die wel genoeg oplossingen voor diverse problemen hebben.
- Geschikt voor specifieke problemen, bijvoorbeeld hardware of software.
Kenmerkt zich door:
- Verschillende schrijfstijlen, veel wordt namelijk geschreven door bezoekers of personen die een antwoord op hun vraag zoeken.
- Nadruk ligt echt op een (vaak technisch) probleem en de mogelijke oplossingen.
- Oplossingen hoeven niet altijd 'bewezen' te zijn, veel oplossingen zijn gebaseerd op ervaringen.
- Ruime mogelijkheid voor vragen en reacties.
- De mogelijkheid om vragen te stellen/te reageren is vaak afgeschermd, eventuele participerenden dienen zich eerst aan te melden.
- Mensen die actief bezig zijn om als 'voorzitter' de blogs te begeleiden (administrators) en eventuele 'off-topic-reacties' (reacties niet niet bij het onderwerp horen of reeds behandeld zijn) te verwijderen.
De juiste keuze is belangrijk
Het is belangrijk om van te voren te bekijken welk soort blog van toepassing is. Elke situatie en elk onderwerp heeft immers behoefte aan een ander soort blog. Wil je een bepaald product of een bepaalde dienst promoten? Dan is het natuurlijk belangrijk dat je in gaat op de specifieke productvoordelen, in plaats van een algemene beschrijving van het product. De blogvorm is mede bepalend voor het bereiken van jouw doel en succes.
Wil je meer weten over blogs?
Wil je meer weten over bloggen? Wil jij weten welke soort blog jij het best kunt gebruiken? Neem dan even contact met ons op.